Céhes műhely vagy manufaktúra?



Melyik a hatékonyabb?

A 3. b segítségével kísérleti úton próbáltuk bebizonyítani, hogy a manufaktúrákban hatékonyabb munkavégzés folyt, mint a céhes műhelyekben.

Természetesen nem valamilyen bonyolult, szaktudást és nyersanyagokat igénylő terméket igyekeztünk előállítani. Kísérletünkhöz mindössze papírra és ollóra volt szükség, illetve egy nyomtatóra is: ennek segítségével hoztuk létre az ábrát, egy egyszerű négyzetrácsot, amelyből ollóval kellett kivágni a négyzeteket.

Külön feladat volt minél több ollót beszerezni. Végül összesen hat olló állt rendelkezésre. Az órán ennek megfelelő számú tanuló volt segítségemre. Az azonos feltételek kedvéért két egyforma létszámú csapatot hoztunk létre, egy „céheset” és egy „manufaktúrásat”. A munkából kimaradók biztathatták a résztvevőket, és technikai tanácsokat is adhattak nekik.

A feladat: egységnyi idő alatt minél több négyzetet körbevágni. Természetesen nem egyforma módszerrel: a céheseknek egyesével kellett körülvágniuk a négyzeteket, míg a manufaktúrákat megjelenítő csapat tagjai közül mindenki csak egy munkafolyamatot végzett:

A feladatok kiosztása után kezdődhetett a munka. Nem meglepetés talán, hogy az aprólékosabb munkára kényszerült „céhesek” kevesebb (de talán minőségibb) négyzetet tudtak kivágni. Ezzel sikerült bizonyítani (a tankönyvben tényként szereplő) feltételezésünket: a manufaktúrákban valóban nagyobb volt a termelékenység, mint a céhes műhelyekben.

A kísérlet után már csak a takarítás hatékonyságát kellett növelni…