Kajdi Lili (5. b) készített interjút Porogi András igazgató úrral iskolánknak a HVG A 100 legjobb gimnázium című kiadványában elért helyezéseivel kapcsolatban.
Kajdi Lili: Melyek a leghangsúlyosabb szempontok, amelyekre az iskola ügyel a kiemelkedő eredmények elérése érdekében?
Porogi András: Nincs ilyen célunk, nem teljesen ebből a szempontból közelítjük meg a dolgot. Amikor az első 20-ba bekerültünk, azt gondoltuk, ez elég, mert nagyon sok más dolog van, ami egy iskolában fontos. Természetesen lényegesek egy tanuló iskolai eredményei, kompetenciáinak fejlettsége és persze az érettségije is – mindaz, amit ez a rangsor mér. Azonban egy intézmény nevel is, nemcsak oktat, illetve egy ilyen verseny nem mindig tükrözi a tanuló tudását.
Amióta az élbolyban vagyunk, a helyzet egy kicsit nehezedett, de én azt gondolom, ha az első 15-ben benne vagyunk, az nagyjából reális lehet.
K. L.: Milyen feladatokat ró ez a felmérés a tanári karra és a diákságra, hogy ezt a szintet fenntarthassuk?
P. A.: A pontszámítás során a kompetencia felmérés és az érettségi a legfontosabb, nyilvánvalóan ezekre fordítunk a legtöbb figyelmet. Emellett ki kell emelnem, hogy az érettségi az egész közoktatásban eltöltött 12 évnek a mérlege, ami a helyezésektől függetlenül nagyon fontos.
Régebben viszonylag gyengébben teljesítettek a tanulóink a szövegértési feladatokban, így a kollégáimmal elhatároztuk, hogy nagyobb figyelmet kell fordítani erre, mivel a szövegértés olyan általános kompetencia, ami minden szakterületen fontos. Ma már ezek az eredményeink is kiemelkedőek.
Természetesen az is nagyon fontos hogy a diákjaink is komolyan vegyék ezeket a felméréseket.
K. L.: Vannak-e, és ha igen, kik, és miért pont ők a versenytársaink?
P. A.: Az első 20 nagyjából ugyanabból a körből kerül ki. A Trefort a Radnóti és az Apáczai mind kiemelkedő gyakorló iskolák, ahol a vezető tanárok alacsonyabb óraszámmal sokkal könnyebben és alaposabban fel tudnak készülni az órájukra. Velük versenyzünk mi, de tartjuk a lépést.
Az Eötvös a Toldy úgynevezett testvériskolája. Mindkét gimnáziumot 1854-ben alapították. Azóta van a két intézmény között egy versengés, váltakozó sikerekkel.
A tagozatos iskoláknak a tanulmányi versenyeken egyszerűbb dolguk van, ezzel szemben mi úgy gondoljuk, hogy egy 12-14 év körüli tanuló nem feltétlen tudja eldönteni, melyik irányt válassza, ezért nincsenek nálunk tagozatok A matematika kivétel, mert talán ez az, amiben már korán látszik egy tanulónál, hogy sikeres-e benne, vagy sem. Ennek ellenére még mindig úgy hisszük, eleinte az általános tudás megszerzése a leglényegesebb, illetve az első idegen nyelv elsajátítása. Majd később mindenki megtalálja a saját érdeklődési területét.
K. L.: Az aktuális hiányosságokat tekintve mi az, amin még tudna javítani az iskola?
P. A.: Én egy általános problémát érzékelek. Csinálunk elégedettség-mérő teszteket tanulókkal és szülőkkel egyaránt. Azt tapasztalom már évek óta, hogy az egyik legnagyobb probléma a túlterheltség-érzés a tanulókban. Úgy látom, hogy főként ez lehet a gátja a jobb teljesítménynek és annak, hogy jobban érezzék magukat diákjaink. Akkor lehet igazán jól fejlődni, ha az ember jól érzi magát. Szeretném hangsúlyozni, hogy nem több az, amit most el kell végezni, mint 5 évvel ezelőtt, csak megváltoztak a körülmények.