Másodszor rendeztük meg a Maróti Egon Történelem Versenyt. A tavalyi siker után ismét toldys csapat szerezte meg a győzelmet.
Idén második alkalommal került megrendezésre a gimnáziumunk (és mindenekelőtt Németh György tanár úr) által – kifejezetten a nyolcadik évfolyam számára – szervezett történelem verseny. A verseny azért különleges, mert lehetőséget ad azoknak a nyolcadikosoknak is megmérettetni magukat, akik hat évfolyamos gimnáziumba járnak, és ezért más a tananyaguk, mint azoknak, akik az általános iskolában maradtak.
A vetélkedő írásbeli részét saját iskolájukban írták meg még április 15-én a résztvevő csapatok, múlt pénteken április 22-én, a Toldyban a szóbeli fordulóra került sor. Hat, a Trefort, a Veres Pálné és természetesen a Toldy Ferenc Gimnáziumból érkező, három-három főből álló csapat mérte össze tudását. A verseny keretei között a csapatok öt hosszabb, Száray Miklós (akinek gimnáziumi történelem tankönyveit alighanem senkinek sem kell bemutatni) által kitalált feladatot oldottak meg. Ezek között volt olyan, amit még a verseny előtt, otthon kellett kidolgozniuk, és volt olyan, amit a helyszínen.
A hangulat baráti volt, de a versenyszellem is érződött a teremben. A verseny első feladatán (görög istenek felismerése egy pár mondatos jellemzésből) határozottan különböző pontszámok születtek, de a hátrányokat könnyedén be lehetett hozni a verseny további részében. Az ezt követő szakaszban az előbb azonosított isteneket kellett párosítani a vetítőn megjelenő képekkel, ez szinte mindenkinek meghozta a teljes pontszámot.
A következő feladat keretében a két-két csapat vitázott egymással, a görög-perzsa háborúk athéni polgáraiként kellett a szárazföldi vagy épp a tengeri hadviselés mellett érvelniük. A vita előtt minden csoport átvonult a szomszédos terembe, és az épp felkészülő csapatoknak 4-4 percük volt megbeszélni a mondanivalójukat és stratégiájukat. Miután a tanárok visszakísérték őket, a vita is 4 percig tartott, fél-fél perces váltásokra felosztva. A szónokok nagyon jól teljesítettek, az érvek pontosak és logikusak voltak, és aki a teremben ült, sokat tanulhatott, ha odafigyelt.
A negyedik feladatot otthon, illetve a Nemzeti Múzeumban kellett elkészíteni, minden csapat egy előre megadott témában készített prezentációt vagy reklámfilmet. 5 percben hallhattunk a keltákról, a római hadviselésről, találkozhattunk gepida és longobárd törzsfővel, és láthattunk egy, a Nemzeti Múzeumot bemutató kisfilmet. Sajnos a másik film technikai okok miatt nem volt látható, így azt csak a készítők elmondása alapján ismerhettük meg.
Az utolsó feladat ismét felkészülést vett igénybe, itt a versenyzőknek előre megadott képeket kellett egymáshoz kötniük, megmagyarázniuk, illetve kommentárral ellátniuk. A felvételeken láthattuk többek közt az alexandriai világítótornyot, és a hellenisztikus társadalom változását is.
A versenyen minden csapat nagyon jól teljesített, az eredmény szoros volt (két csapatot például csak 1 pont választott el).
A verseny végeredménye:
I. helyezett: Béndek Ábris Péter, Berta Zsófia, Gellér Blanka Éva (Csincsilla-csapat, Toldy Ferenc Gimnázium)
II. helyezett: Miklós Gergő, Nagy Lénárd, Partos András (Gladius-csapat, Toldy Ferenc Gimnázium)
III. helyezett: Edényi Kristóf, Gereczi Botond, Kriza Gergely (Harcos Kelták-csapat, ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium)
IV. helyezett: Bányai Zoltán, Marczika András, Moharos Viktor (Rózsaszín Sündisznócskák-csapat, ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium)
Az eredményhirdetés, a jutalmak és az oklevelek kiosztása után minden résztvevő, tanár és zsűritag kiment az iskola kapuja elé, ahol egy közös fotóval zárták le a vetélkedőt.