A 12. a csapata 5. helyen végzett a verseny országos döntőjében.
A csapat tagjainak élménybeszámolója olvasható az alábbi sorokban.
A március 25-26-ai hétvégén került megrendezésre a VIII. Semmelweis Egészégverseny országos döntője, amelyen második alkalommal vehettünk részt.
A versenyt a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete (BOE) rendezte, így a témája fő tevékenységükhöz illeszkedően a prevenció volt. Az első és a második forduló még online zajlott, ezek során a kiadott tananyagokból összeállított kérdéssorokat, esettanulmányokat kellett kitöltenünk. Ezen kívül egy projektmunkát is készítenünk kellett, aminek a témája a járványkezelés volt, a mi választásunk ezen belül is a TBC és a covid-19 megbetegedések megelőzésére és kezelésére esett.
A verseny döntőjére viszont már élőben került sor az Elméleti Orvostudományi Központban. A 17 téma mindegyikével kapcsolatban izgalmas állomásokon adhattunk számot a tudásunkról. A versenyt különösen amiatt élveztük, mert gyakorlatban is hasznosítható tudásra tettünk szert, amire mindennapjaink során bármikor szükségünk lehet. Ide tartozott például a BLS állomás, ahol egy közúti baleset sérültjeit kellett ellátnunk, fizikai és pszichés elsősegélyt nyújtva, továbbá újraélesztést is be kellett mutassunk. A szimulációs állomások annyira életszerűek és élethűek, hogy első alkalommal még teljesen lesokkolódtunk, és sajnos nem sikerült minden sebesültet megmentenünk. Azonban egy év készülést követően a csapatként való együttműködésünket sikerült fejlesztenünk és a reakcióidőnk is javult, így idén szerencsére minden sérültünk „túlélte” a baleseteket. Úgy gondoljuk, ezeknek az ismereteknek a fontosságát nem szükséges hangsúlyozni, hiszen bármikor kerülhetnénk a valóságban is hasonló helyzetbe és ilyenkor a cselekvőkészségünk életet menthet!
A témák közé tartozott még a különféle tumorok megelőzése és kezelése, az egészségmegőrzés, a drog-, alkohol- és dohányzásprevenció, a transzplantáció és véradás, a helyes gyógyszerhasználat és védőoltások, kardiovaszkuláris prevenció, a reproduktív egészségügy és a szexuális úton terjedő betegségek, illetve az orális higiénia is. Tehát megbízható forrásból gyakorlati tippeket kaptunk saját egészségünk megőrzésével kapcsolatban. Például a verseny anyaga a helyes fogmosás technikája, az önvizsgálatok szakszerű kivitelezése, a sportsérülések megelőzése, gyakori sérülések ellátása, védekezési lehetőségek és ezek előnyei, illetve hátrányai, a másnaposság okai és megelőzése, a különféle- gyakran ártalmatlannak vélt- dohánytermékek veszélyei. Ezek a témák bárki számára érdekesek és hasznosak lehetnek, ezen kívül ismerőseinknek is segíthetünk, ha tisztában vagyunk néhány alapelvvel.
Mivel sokunk egészégügyi pályára készül, így örültünk neki, hogy betekintést nyerhettünk az orvostanhallgatók életébe és a későbbi munkakörülményekbe, elhelyezkedési lehetőségekbe, mint egészségügyi dolgozó. Ezenkívül a „pihenő” állomásokon hallgatók mutatták be nekünk az egyetem több karát, például a gyógyszerésztudományi és a fogorvostudományi kart. Ilyenkor szabadon feltehettük a bennünk felmerülő kérdéseket is. Illetve voltak állomások, ahol érzékenyítő foglalkozásokon vehettünk részt, így beszélgettünk egy májtranszplantációval élő személlyel is.
Amiatt szintén megéri indulni a versenyen, mivel a Semmelweis Egyetemre jelentkezők 2024-től pluszpontokat szerezhetnek már a döntőbe való bejutás esetén is. Tehát a részvételt kiemelten ajánljuk mindenkinek, aki egyészségügyi pályán gondolkodik, hiszen segíthet a pályaválasztásban és a későbbiekben kamatoztatható tudás sajátítható el. Az idei versenyre már 9. évfolyamosok is jelentkezhettek, és tapasztalataink szerint érdemes minél hamarabb megismerkedni a témákkal, mivel sok közülük elsősorban gyakorlatot igényel. Nyertünk egy látogatást is az Országos Onkológiai Intézetbe, amit izgatottan várunk, de természetesen ezen kívül számos nyeremény került kiosztásra: színházbelépők, fesztiválbelépők, tárgyi nyeremények és még sorolhatnánk.
A verseny témáiból a BOE általános- és középiskolásoknak előadásokat is tart, teljesen önkéntes alapon, így mindenképp érdemes hozzájuk fordulni, ha felmerül a prevenciós tananyagok bővebb ismertetésének igénye.
Az eredményhez a csapat tagjainak (Berta Míra, Varga Henrietta, Szénási Vivien, Dobó Eszter, Julow-Rókus Luca) és felkészítő tanáruknak (Harsányi Tibor) szeretettel gratulálunk!