Egy francia történésznek a fia egyszer a következő kérdést tette fel: „Apa, mondd, mire jó a történelem?” A történész ismerőse, Marc Bloch a következőképpen próbált választ adni: „a történelem, még ha minden egyébre alkalmatlan volna, még mindig érvként hozhatná fel maga mellett azt, hogy szórakoztató. Vagy pontosabban, mivel szórakozását mindenki tetszés szerint választhatja meg, legalábbis igen sokak számára az.” A történelem olyannyira szertágazó és sokszínű, hogy mindenki megtalálhatja benne a számára érdekeset.
A szórakozáson kívül a történelemmel való foglalkozás haszonnal is jár: ismerete segít eligazodni az életben. Henry Kissinger szavaival: „A történelem tanulmányozása nem biztosít automatikusan alkalmazható használati utasítást. A történelem analógiákon keresztül tanít, oly módon, hogy összehasonlítható helyzetek esetén bemutatja a lehetséges következményeket. Ámde minden generációnak magának kell eldöntenie, hogy melyek az összehasonlítható szituációk.”
A Toldyban töltött tanévek során ahhoz szeretném hozzásegíteni a diákokat, hogy életük során könnyen tudjanak dönteni „az összehasonlítható szituációk” közül.